maanantai 16. syyskuuta 2013

Johtotehtävissä

Samalla kun asensin veneeseen lämmittimen, oli pakko tehdä myös sähköt osittain uusiksi.

Ostin veneen käytettynä keväällä ja sähkötöissä on tähän saakka siis ollut tehdas, moottorin asentanut jälleenmyjä sekä edellinen omistaja, joka on asentanut osan veneessä olevasta elektroniikasta.

Nämä kaikki tekijät yhdistettynä lopputulos oli jotain aivan uskomatonta. Kunnon käärmeenpesä!

Tuota kun jouduit alkaa kelissä setvimään
esim. palaneen sulakkeen vuoksi niin siinä tulee äitiä ikävä.

Alimpana näkyy tehtaalla asennettu jakotukki, johon tulee suoraan veneen akulta syöttö ja maa. Siitä sitten lähtee kaapeli jos toinenkin johonkin ja osassa on sulakkeet, osassa ei. Joissakin oli sulake itse kaapelissa noin 50cm tukin jälkeen, sitä ei olisi löytänyt tuolta mitenkään.

Tilannetta vielä pahensi entisestään alkuperäinen erittäin pieni tarkistusluukku, jonka kautta ei pystynyt juurikaan mitään tekemään.

 
Tässä vielä kuva, jossa selviää sähköihin johtavan luukun koko.
 
Ensimmäisenä otin rälläkän käteen ja leikkasin yli kaksi suuremmalle luukulle paikan.

 
Uusi tuplasti suurempi aukko luukulle.

Sen jälkeen ei muuta kuin kaikki kaapelit ulos aukosta ja yksi kerrallaan niitä selvittämään mistä tulevat ja minne menevät. Lisäksin katkoin kaikki helposti lyhennettävissä olevat kaapelit määrämittaisiksi. Ylimääräistä kaapelia kertyi yli 7m.

Sähkökaapin pohjalle leikkasin 5mm polykarbonaattilevystä pohjan kokoisen paikan, jonka kiinnitin läpipulteilla vanhan jakotukin reikiä hyväksikäyttäen. tähän levyyn sitten ruuvasin moottorinohjauspurkin, sulakepestä sekä liimasin nippuside ankkurit.

 
Kaapelit ovat löytäneet paikkansa. Kaikki johdot myös kiinnitetty
omiin reitteihin, jotta pysyvät myös jatkossa ojennuksessa.

Kuvassa keskellä näkyy sulakerasia, josta  ajetaan virta eri laitteille. Oikealle puolella on moottorin ohjausyksikkö sekä sen yläpuolella Mercuryn oma mittaristojen jakotukki. Vasemmalla puolella on pienempi sulakerasia, johon on tuotu syöttö suoraan akulta ohi päävirtakytkimen. Sulkerasian yläpuolella on NMEA2000 verkko, jossa tällä hetkellä ainoastaan GPS moduuli ja virransyöttö.

Lopuksi sitten uusi luukku paikoilleen ja homma oli valmis.

 
Luukku kiinnitettynä mahtui juuri pakoputken ja tulevien ilmaputkien väliin.

 

Koko homman tekemiseen kului aikaa noin yksi päivä, suosittelen jokaiselle kyseisen veneen omistavalle. Helpottaa kummasti toimintaa sulakkeen palaessa sekä jatkossa esimerkiksi elektroniikkaa päivitettäessä.

Mielestäni sekä tehdas että jälleenmyyjät voisivat vähän enemmän panostaa sähköihin, kun otetaan huomioon mitä vene+moottori paketti maksaa ja mitä sillä saa. En odota että siellä kaikki kaapelit olisivat tällä tavalla laitetuna, mutta jonkinlainen järjestys. Samalla rahalla hankkii esimerkiksi premium luokan saksalaisen ajoneuvon, jossa yhtä paljon hevosvoimia ja huomattavan paljon enemmän tekniikkaa ja apuvälineitä kuin tällaisessa veneessä. Ei sielläkään tällaisia harakanpesiä ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti